سفارش تبلیغ
صبا ویژن

غذا بلاگ

آب معدنی بخوریم یا نه؟

    نظر

دانشمندان هشدار دادند که مصرف آب معدنی باعث پوسیدگی دندان کودکان می‌شود.

زیتون ایرانی

 در پایگاه اینترنتی xinhua.com نوشته شده است: کم بودن عنصر فلوراید در آب‌هایی که در بطری های بسته بندی شده عرضه می‌شود در مقایسه با آب لوله‌کشی زمینه‌ساز پوسیدگی دندان در کودکان است.

زیتون ایرانی

 

 

وبلاگ زیتون ایرانیzeiton.sub.ir

در کنگره جهانی دندانپزشکان در مونترال کانادا، متخصصان تاکید کردند میزان فلوراید موجود در آب معدنی ‌25 شرکت بزرگ تولید آب معدنی کمتر از میزان مورد نیاز برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان است.

میزان دریافت فلوراید در کودکانی که آب‌های بسته بندی شده می‌خورند ‌26تا ‌48 درصد کمتر از میزان این عنصر در مصرف‌کنندگان آب‌های لوله‌کشی است.

فلوراید از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند. مصرف آب‌های حاوی فلوراید یا آب لوله‌کشی و آموزش مسواک زدن صحیح به کودکان در حفظ سلامت دندان‌های آنها تاثیر چشمگیری دارد.

افزودن فلوراید به آب آشامیدنی یکی از اهداف ده گانه بهداشت در قرن بیستم بوده است.

بعد از افزودن فلوراید به آب آشامیدنی کمتر کودکی به پوسیدگی دندان مبتلا می‌شد.

مصرف آب معدنی از ‌800میلیون لیتر در سال ‌1995 تا ‌39/1میلیارد لیتر در سال ‌2000افزایش یافته است.

به نظر می‌رسد طی ‌5سال آینده این میزان تا ‌70درصد بیشتر شود.

...و اما مزایای مصرف آب معدنی طبیعی نسبت به آب آشامیدنی سیستم انتقال آب شهری:

·  امروزه در بیشتر از هشتاد کشور جهان با کمبود آب روبرو هستیم .

·  97% منابع آب جهان قابل استفاده مستقیم توسط انسان نمی باشد .

·  بدن انسان حد اقل به یک و نیم لیتر آب در روز نیاز دارد . سرانه مصارف آب حدود 50 لیتر در روز است . متوسط مصرف اروپاییان 145 لیتر در روز و در آمریکا 150 لیتر در روز می باشد .

·  اگر وضعیت بهره برداری از منابع به صورت فعلی باشد و هیچگونه اقدام اصلاحی انجام نشود ، 75% جمعیت جهانی طی 25 سال آینده با کمبود آب آشامیدنی روبرو خواهند بود .

·  سیستم های ذخیره آب که به صورت مصنوعی احداث میشوند استفاده بهینه از منابع آبهای زیر زمینی را امکان پذیر می سازند .

·  ترکیب شیمیایی مناسب و غیر مضر آبهای معدنی از نظر میزان عناطر کلسیم، منیزیم . نیترات که عوامل مهمی در تشکیل ترکیبات رسوبی در کلیه و مجاری ادراری انسان می باشد.

·   بدلیل عدم آلودگی میکروبی و  وجود جلبکها، عاری از بو و مزه نامناسب است .

·  به دلیل تصفیه بیلوژیکی و شیمیایی مطابق با موازین بهداشتی، احتمال بروز بیماریهای میکروبی که عامل انتقال آنهل آب می باشد، وجود نخواهد داشت.

·  به علت تصفیه بیولوژیکی با استفاده از دستگاههای مخصوص و عدم استفاده از کلر در بخش گند زدایی، طم آب مطبوع بوده و آب تلخ مزه نمی باشد.

·  به علت هزینه های گزاف تصفیه آب آشامیدنی در سیستمهای انتقال آب شهری، در کشورهای پیشرفته و صنعتی پیشنهاد ومرسوم شده است که از آب بسته بندی شده جهت شرب استفاده گردد تا در هزینه های عمومی تصفیه آب صرفه جویی شده و سلامت جامعه به نوعی تضمین شود.

·  با توجه به هزنه های درمان بیماریهای ناشی از مصرف آب آلوده، مصرف آب معدنی بسته بندی شده، توجیه اقتصادی دارد

آب معدنی در ظروف پلاستیکی ار نوع PET بسته بندی شده که این ماده برای نگهداری مواد غذایی و آشامیدنی، مورد تایید سازمانهای بهداشتی می باشد.

پس از مصرف آب معدنی، بطری PET هیچگونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند. زیرا پس از سوزاندن بطری در سیستمهای دفع زباله جامد، مواد باقیمانده از سوزاندن بطری، آب و دی اکسید کربن می باشد و بدین طریق آسیبی به محیط زیست وارد نمی گردد. از دیگر مزایای بطریهای PET میتوان به شفافیت، مقاومت آن در برابر ضربه و شکستگی اشاره نمود.

·  آب معدنی در بطری یک و نیم لیتری و نیم لیتری با ترکیبات شیمیایی (mg/l):

فلوراید 0.5

سولفات 6

آهن 0.048

سدیم 2

کلسیم 55

نیترات 6

کلراید 8

بیکربنات 171

پتاسیم 0.4

منیزیم 4

·  آب معدنی در ظروف 250 و 140 میلی لیتر

لطفا  نوشتن نظر یادتان نرود